17 mars 2013

Powerwalk

Powerwalk, vad är det? - Jag skriver ju ganska ofta att jag går på powerwalk. Så jag tänkte att jag berättar kort vad det går ut på osv.

Powerwalk är en gångart där man använder större aktivitet än vid vanliga promenader. 
Dock förbrukar man inte riktigt lika mycket energi som vid löpning.
Armarna skall ha en vinkel på ca. 90 grader och skall arbeta intensivt fram och tillbaka nära din kropp. Försök slappna av i nacken och axlarna. Slut knytnävarna utan att knyta dem hårt. 

Beror på ens eget hälsotillstånd och konditin vilken hastighet man vill utgå från. 
Om målet är att förbränna fett och öka konditionen borde man vara igångi 30-60 minuter.
(Om man bara vill öka konditionen och vara hälsosam kan man vara igång i ca. 30-45 minuter)
Tänk också på att upprepa detta flera gånger i veckan.

När du känner dig redo ökar du hastigheten och längden på stegen.
Når du en hastighet på 7-8 km/h håller du riktigt bra fart! 

När du börjat bli varm och fått en bra fart kan du tänka på att inte röra dig i trafiken där du möjligt kan bli tvungen att stanna upp vid trafikljus. 

Kom alltid ihåg att stretcha ordentligt efter träningen för att minska muskelvärk och styvhet. 

(I höstas googlade jag mycket runt och frågade mycket för att lära mig mera om detta träningssätt. Du kan vid oklara tillfällen göra samma sak.) 



Inga kommentarer: